Berichten

UWV ervaringen

7 oktober 2015 – Eerder berichtten we al over de ervaringen van journalist Sjors van Beek met het UWV. Hij noemde deze instantie onder andere een digitaal doolhof. Onlangs publiceerde De Groene Amsterdammer ook een artikel over de ervaringen van uitkeringsgerechtigden met het UWV. Hieruit komt naar voren dat uitkeringsgerechtigden bang zijn voor de instantie. Een van de geïnterviewde uitkeringsgerechtigden zei hierover het volgende: ‘Ik heb soms het idee dat ik een elektronische enkelband om heb, dat ik vanuit de computer in de gaten word gehouden, dat al mijn acties worden geregistreerd.’

Bron: De Groene Amsterdammer

 

5 september 2015 – Doordat bij zijn oude werkgever geen plek meer was, heeft journalist Sjors van Beek een beroep gedaan op het UWV. In een artikel voor de Volkskrant beschrijft hij zijn ervaringen met deze instantie. Hij stelt onder andere verdwaald te zijn geraakt in het digitale doolhof van het UWV en noemt het UWV ‘een ondoordringbare digitale muur en een onpersoonlijk technocratisch bastion.’ In zijn reactie op het verhaal van Sjors van Beek stelt de directeur van het UWV Werkbedrijf, Tof Thissen, dat ook hij graag verandering ziet in de huidige manier van communiceren met de klant. Op dit moment krijgen nieuwe klanten alleen digitale begeleiding en Tof Thissen ziet graag dat het eerste contact met nieuwe klanten weer face-to-face plaatsvindt. Ook spreekt Tof Thissen de hoop uit dat dit artikel eraan zal bijdragen dat de gewenste veranderingen doorgevoerd gaan worden.

Bron: Volkskrant (1), Volkskrant (2)