Berichten

Rapport Ombudsman

Uit onderzoek van de Nationale Ombudsman blijkt dat veel van de op grond van de Fraudewet opgelegde boetes opgelegd worden aan personen die niet doelbewust fraude plegen. Waarnemend Nationele Ombudsman Frank van Doornen vindt dat de  boetes niet in verhouding zijn met de ernst van de overtredingen. Op de website van de NOS zijn een aantal voorbeelden te lezen van gedupeerde cliënten. De Fraudewet is een antwoord op de vraag vanuit de samenleving om fraudeurs harder te straffen. De effectiviteit van de Fraudewet wordt in twijfel getrokken. Veel ambtenaren die de wet uitvoeren, vinden de boetes disproportioneel zwaar. Aanbeveling van de Nationale Ombudsman aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is om instructies te formuleren die de uitvoerende instanties en de goedwillende burger zekerheid geven dat goedwillende burgers niet onevenredig hoog beboet worden. Bij geringe verwijtbaarheid zou de boete niet hoger moeten zijn dan 10% van het benadelingsbedrag.

Het rapport is te lezen op de website van de Nationale Ombudsman.

Bron: NOS en Nationale Ombudsman