Berichten

Klantcontact

RTL Nieuws Buurtfacts heeft onderzoek gedaan naar de contactmomenten van uitkeringsgerechtigden met hun bijstandsinstantie. Buurftacts heeft 125 gemeenten in Nederland gevraagd aan te geven wanneer bijstandsgerechtigden in hun gemeente voor het laatst face-to-face contact hebben gehad met een van contactpersonen van de uitkeringsinstantie. RTL ontving uiteindelijk van 56 gemeenten, met gezamenlijk een klantenbestand van bijna 150.000 uitkeringsgerechtigden, de gevraagde data. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat twintig procent van de bijstandsgerechtigden langer dan een jaar geen direct contact heeft gehad en dat zelfs tien procent van de groep bijstandsgerechtigden meer dan twee jaar geen face-to-face contact heeft gehad met de sociale dienst. Doordat de begeleiding en controle van bijstandsgerechtigden dus niet optimaal is, zitten bijstandsgerechtigden langer in een uitkeringssituatie en is de kans op fraude groter volgens Buurtfacts.

Bron: RTL Nieuws