Berichten

Dienstverlening UWV

Het UWV krijgt 70 miljoen extra voor meer persoonlijke dienstverlening. Uit een eerder gehouden pilot bleek dat persoonlijk contact veel kan betekenen voor klanten van het UWV. De afgelopen jaren lag de nadruk bij het UWV op digitale dienstverlening. Vanaf 2019 komt er steeds meer aandacht voor persoonlijke dienstverlening.

Volgens directeur van het UWV Felix Kemperman maakt het extra budget het mogelijk om onder andere WW-klanten met een zwakke arbeidspositie professioneel te ondersteunen, door een gesprek te voeren en aanvullende dienstverlening te bieden zoals coaching en workshops. Door de aantrekkende economie daalt het aantal werklozen. Daar profiteert niet iedereen van. Laaggeschoolden, 50-plussers en mensen met taalproblemen blijven achter, net als mensen die niet matchen met de vraag van de arbeidsmarkt.

Ook gedeeltelijk arbeidsongeschikten kunnen straks beter geholpen worden. Mensen die voor minder dan 35% arbeidsbeperkt zijn en in de WW zitten, mogen vanaf januari gebruikmaken van de dienstverlening voor arbeidsgehandicapten. Op dit moment wordt onderzocht welke nieuwe diensten we met het extra budget kunnen ontwikkelen en welke bestaande diensten we gerichter kunnen inzetten.

Bron: UWV.nl